Gode råd for deg som skal sove ute i vinter

Om du skal ut i naturen i vinter, kan det være på tide å starte med å sette sammen settet i dag. Jeg fant denne kule videoen, som er en god innledning til det hele, men vi kan gå videre med å se nærmere på hvordan du kan holde deg varm, både ute i den friske luften, så vel som inne i en god vintersovepose god vintersovepose. Ute gjelder det å ha ull, ull og mer ull, mens man når det kommer til soveposer har litt flere gode valg.

Sove ute i soveposen for dummies:

Hvordan man kler seg for å holde varmen i soveposen

Det er dumt å ha på seg for mye tøy i soveposen. Det finnes flere grunner til dette. Hygiene, fuktighet og varme, samt komfort lider om du pakker på deg for mye tøy. Det samme gjelder forresten når du er ute også. Jo mere energi kroppen din må bruke på å varme opp masse, jo kaldere kommer du til å bli på lengre sikt.

Dette gjelder tøyet ditt, men også andre ting. Om du virkelig vil balansere marginene er det for eksempel lurt å gjøre fra seg det fornødende før du kryper ned i posen. Da har du med ett noen hundre gram mindre i kroppen, som trenger å varmes opp.

Av samme grunn blir det ofte varmere i soveposen om du har på deg så lite tøy som mulig der inne, også om det er kaldt, veldig kalt, ute. Om du ikke vil at tøyet ditt skal fryse, eller at det skal bli for kalt, mens du ikke har det på deg, så finnes det flere gode løsninger.

Det er greit å beholde det innerste laget med langt ullundertøy på, også mens du ligger i soveposen, men alt annet bør du stue vekk. Da er det lurt å ha en vintersovepose som er litt for lang. Den gjør det nemlig mulig å pakke vekk det tøyet som du vil holde varmt, helt nederst i fotenden av posen. Om noen av disse klærne er litt fuktige, så vil de også delvis tørke, om du har en god sovepose som slipper ut fuktigheten.

Om du skal sove i posen alene, så er også lurt å ha med et soveposeovertrekk. Dette bør også kunne slippe ut fuktigheten, slik at du ikke får kuldebroer som gjør soveposen mindre effektiv.

Regn med større matporsjoner om du skal ferdes ute på vinterstid

Den beste varmekilden som du har når du ferdes er ikke bålet i midten av teltet eller primus og ovn. Det er faktisk din egen kropp. Den treger også brensel, noe som du kommer til å merke når du kombinerer opphold i kulda med fysisk aktivitet.

Derfor kan det være lurt å gange rasjonen din med tre. En person på 70 kilo trenger for vanlig liv med bilkjøring og kontorarbeid vanligvis rundt 2 000 Kcal. Når du er ute på tur, så går forbrenningen vanligvis opp til at kroppen krever rundt 5 000 til 6 000 Kcal. Det vil si nesten 800 gram smør, eller mer enn 1. kilogram sukker, eller 1. kilo potetgull, som forresten er fremragende niste, siden det veier lite, og tar forholdsvis liten plass om du moser det litt.

Du gjør derfor lurt i å planlegge et større varmt måltid før du kryper ned i soveposen. Sørg for at du får med en del kompakt og langvarig energi i form av fett. Faktisk er mesteparten av den som vanligvis er fymat i vanlige omstendigheter, jamat når du er ute i vinterkulda. Bland gjerne også inn litt ekstra sukker eller sjokolade i kveldsmaten, slik at kroppen har noe å forbrenne for å varme opp soveposen.

Om du fortsatt har problemer med å holde varmen i soveposen, så kan det nevnes at det finnes soveposer som kan skøytes sammen, noe som er ypperlig for to som er litt ekstra glade i hverandre. Ingenting skaper varme som friksjon og horisontal mosjon.