Hvilke metoder er de beste for å forberede deg til å delta i en triatlon?

Triatlon er en kombinasjonssport som innebærer at du må kunne svømme, sykle og løpe over ganske utfordende avstander. Lengden som du faktisk må tilbakelegge som deltaker i en triatlon varierer fra arrangement til arrangement, men rekkefølgen er alltid den samme som nevnt over.

Hele sammenhengen går på tid, så tiden som man bruker for å bytte tøy etter svømmingen, er også noe som teller med på det endelige resultatet, det samme gjelder for tiden som brukes fra man sykler, til man har byttet til løpesko, for så å fortsette den ville jakten.

Om du er interessert i å begynne å delta i triatloner så kan det være nyttig kunnskap at sporten er organisert innen et eget forbund. Internasjonale arrangement holdes av International Triathlon Union, mens sporten i Norge organiseres av Norges Triatlonforbund, som er et eget særforbund i Norges Idrettsforbund.

Triatlon er en sport for de beste idrettsutøverne

Triatlon er ikke noe som man bare bestemmer seg for å drive med, sånn på sparket. I all hovedsak bør man være rimelig godt trent for å holde følge med de vanlige utøverne i sporten.

Forhistorien til sporten forteller også noe om hvor hard den faktisk er å være med i. Angivelig begynte det med en krangel mellom en gruppe amerikanske yrkessoldater på Hawaii, som kranglet om hvilken av dem som var den best trente atleten. De ble enige om at den beste måten for å besvare spørsmålet, var ved at de alle deltok i de samme harde konkurransene.

Svømmekonkurransen Waikiki Rough krever at deltakerne svømmer 3,8 kilometer. Deretter skulle mennene delta i sykkelløpet Around Oahu, som er ett ritt på 180 km, for så å avslutte tevlingen med Honolulu Marathon, med sine 42,2 km. Det hele ble pakket sammen til det som i dag kalles for Iron Man-verdensmesterskapet.

Da Triatlon ble til en olympisk gren i 2000, lettet man noe på kravene. Her ble svømmingen redusert til 1,5 km, syklingen ble redusert til 40 km, og løpsdistansen ble begrenset til 10 km. Innen andre settings kan man også gjennomføre triatlon med enda mildere krav

Så hva må man da gjøre for å forberede seg?

I all hovedsak er det viktig å drive med kondisjonstrening, og å forfine teknikken innen de tre grenene, slik at man blir kjent med seg selv. Dette innebærer at man daglig utfører en av øvelsene, til den distansen som man ønsker å spesialisere seg på, og at man bygger seg opp til å gjennomføre prøveløp av samme belastningstype.

For deg som er fersk innen sporten er det best å forberede seg på en kortere distanse, gjerne i regi av en lokal idrettsforening. Det er ikke umulig å delta, selv om man bare er mosjonist. For den som er mosjonist kreves det heller ikke spesialutstyr.

Du kan helt fint delta på stevner i ditt vanlige treningstøy, med vanlig sykkel og med badebukse. Om det er kaldt i vannet er det vanlig at man bruker en våtdrakt for svømmeøvelsen. Siden du vet hvor vi bor, og hvor kalt det kan bli her, er våtdrakten kanskje det første som en triatlet burde skaffe seg når det kommer til spesialutstyr.

For øvrig gjelder de samme reglene som med annen idrett. Spis riktig, og pass på at du spiser nok, også under selve løpet. Tren regelmessig, og finn deg noen gode treningskompiser som har de samme interessene som deg selv, slik at dere kan støtte og hjelpe hverandre.